Svar til høring over bekendtgørelser om surrogataftaler, voksenadoption og Adoptionsnævnet – opfølgning på lovforslag om familiedannelse 25-11-2024

København den 25-11-2024

Svar til høring over bekendtgørelser om surrogataftaler, voksenadoption og Adoptionsnævnet – opfølgning på lovforslag om familiedannelse 25-11-2024.

L 65 Lovforslag om familiedannelse

Adoptionspolitisk Forum forstår ikke Danmark vil åbne for at tillade surrogataftaler med udenlandske kvinder, da det tydeligt fremgår at Danmark ikke kan eller vil kunne sikre surrogatkvindens rettigheder.

På side 22 fremgår det tydeligt, at det eneste man sikrer sig er at holde ulovlighederne i udlandet, samt at man fremskynder at godkende de børn, der er resultat af udenlandsk surrogat, så de hurtigt kan føres til Danmark. Denne kyniske vurdering åbner for at udenlandske surrogataftaler på ingen måde beskyttes mod udnyttelse og ulovligheder. Ligesom at der vil være børn, der fødes af surrogatkvinder, men afvises af de intenderede modtagerforældre, og dermed lades i stikken. At lave et forbud mod formidling af surrogataftaler, uden specificering om hvordan denne bør opretholdes, er en svag og effektløs regulering.

Vi forudser større skandaler i stil med dem på adoptionsområdet og forstår ikke at man, med den viden der findes på området, vil lovliggøre et område, der er så befængt med handel af kvindekroppe og undertrykkelse af fattige kvinders rettigheder. Det eneste rigtige er at forbyde enhver form for brug af udenlandsk surrogati.

Høring 15.10.24 Bekendtgørelse om adoption

Adoptionspolitisk Forum peger på at vi ikke finder at Ankestyrelsen er i stand til at løfte tilsyn med sig selv jvf kapitel 11 §73 til 75 – selvom adoptionssagen føres gennem Familieretshuset med en sidebemærkning fra Adoptionsnævnet, er det stadig Ankestyrelsen der i sidste ende skal føre tilsyn med Anketyrelsens eget arbejde. Adoptionsnævnet som uvildig instans kan modtage klager, men det er ikke specificeret at denne skal eller kan foretage tilsyn.

Derfor efterlades hele adoptionsområdet uden uvildigt tilsyn. Med alle myndigheder involveret på meget usund vis, må vi på det kraftigste advare mod at implementere en lovgivning, der giver carte blanche til, at de samme myndigheder både skal gennemføre, samt regulere sig selv.
Derudover er der intet i lovgivningen, der tilskriver en styrket sikring af, at samarbejdet med afgiverland, samt modtagelse af børn til adoption, undersøges til bunds og udføres korrekt i forhold til barnets ophav.

Endeligt bør den danske stat fjerne den juridiske reference til Haagerkonventionen og erstatte denne med FNs Børnekonvention, da Haagerkonventionen ikke har været i stand til at sikre adopteredes rettigheder, men alene har fremskyndet strukturelle ulovligheder på området.

Adoptionspolitisk Forum har ingen kommentarer til Bekendtgørelse om Familieretshusets behandling af sager om forældreskab ved surrogataftaler, Bekendtgørelse om adoption eller Bekendtgørelse om forretningsordenen for Adoptionsnævnet.

Med venlig hilsen

Yong Sun Gullach
Forperson
Adoptionspolitisk Forum